torsdag, januar 09, 2014

Gang 2. etg under veis // Upstairs hall coming along

Her er noen bilder fra gangen i 2. etasje, som etter hvert skal fungere som bibliotek. Dette rommet er det vi har gjort minst med - kun gulvet pusses opp. Og så kommer vi til å male alle dørene og skifte dørvridere etter hvert. Slik var gulvet før.

Ja, de nye bokhyllene med glassdører er forlengst på plass, og det er bøkene også. Men siden gulvarealet stadig må benyttes som transit for diverse saker og ting mens rom etter rom pusses opp, er det ikke akkurat ferdigbilder jeg kan by på herfra ennå. Veggen med garderobehylla har jeg også en snedig plan med, men den må vente til gangen i 1. etg blir pusset opp på vårparten - for vi må jo ha et sted å henge yttertøy fram til da. Akkurat på dette bildet er det mest mannens skjorter og fancy skopose som dominerer, i påvente av soveromsgarderoben. Det skal bli deilig å få dette store, og egentlig flotte, rommet i orden. det vil gjøre mye for opplevelsen av at hele leiligheten i 2. etg. henger sammen - at gangen blir til bibliotek bidrar forhåpentlig til at det blir et hyggelig oppholdsrom, ikke bare et stort, dårlig utnyttet areale.

Disse bildene ble tatt i begynnelsen av november, etter at gulvet (som tidligere så slik ut) var pusset lett og lakket tre strøk med kalkhvit lakk. Det var bare såvidt jeg fikk fargehandleren til å blande den til meg - kalkhvit olje er standard-vare, men ikke hvitpigmentert lakk. Man må røre hyppig for å få jevn farge - pigmentet synker fort til bunns i boks og malebakke. Til tross for min iherdige røring ble det ganske ujevt - også fordi underlaget bare ble lett pusset for hånd (stang med pusseplate). Skulle man fått det helt jevnt, måtte man brukt slipemasjkin og slipt ned minst 2-3 mm pga buingen i hver enneste planke.
 
Poenget var jo å beholde det gamle, sjarmerende gulvet, så jeg har bestemt meg for å være fornøyd med resultatet, og synes igrunn gulvet har blitt enda mer sjarmerende enn før ;o) Dessuten liker jeg lys/skyggevirkningen fra lampa enda bedre mot denne gulvfargen - og dette er med å kamuflere skjoldene i lakken også. Så beleilig!

 
 

Ingen kommentarer: