torsdag, november 07, 2013

Den store revejakta // The great fox hunt

 
At det er sesong for rever i store deler av verden er det vel ingen tvil om. Både nye og eldre mønstre er hyperaktuelle i blogland etter at vi kollektivt fikk What does the fox say? på hjernen for noen uker siden... Her er mine revestreker, sterkt inspirert av Meraki (skjerfet) og Malsen og mor (lua).
 
It is still an extremely good season for "fox hunting" in blogland. New and old patterns are as hot as ever as blogland and the rest of the world got What does the fox say? on the brain... These are my foxy knits, strongly inspired by Meraki (scarf) og Malsen og mor (hat).
 
Jeg har gjort små tilpasninger i begge oppskriftene. Mottakeren er ei miniprinsesse som nettopp har fylt ett år, så skjerfet ble strikket litt smalere for å ikke bli for voldsomt rundt halsen. Og så strikket jeg inn de to perleøynene i stedet for å sy dem på. Ellers holdt jeg meg til oppskriften for barnestørrelse. På lua har jeg bare byttet om på den møreke og lyse fargen, og laget to små dusker. Min strikkefasthet tilsa at jeg også måtte strikke tre fulle rapporter av revemønsteret for å oppnå en nogenlunde grei fasong på lua.
 
A few alterations have been done to get the right size. I also reversed the colours and added little ponpons to the hat.
 
 
Jeg har som kjent pålagt meg selv ett års garnkjøpestopp (fra oktober), så jeg har brukt rester til disse små plaggene. Det rødbrune er antagelig Kitten Mohair fra Sandnes garn, innkjøpt en gang på 80-tallet. Det består av 20 % ull, 50 % courtelle og 30 % mohair, så det er slett ikke så "knirkesyntetisk" som jeg husket det. Kun halvsyntetisk... Det grå er muligens Hifa 2 fra Hillesvåg. Det er et høykvalitets 100 5 ullgarn. På skjerfet børstet jeg hodet og haletippen lett med en naturbørste mens det var fuktig etter vask, slik at dette garnet også skulle bli "pusete". Nå gjenstår det å se om disse søte revene faller i smak hos den lille prinsessa :o)



 
As I proclaimed a yarn-shop-stop in October, these little garments are made of scraps. The reddish brown yarn is probably an 80's Kitten Mohair from Sandnes Garn consisting of 20 % wool, 50 % courtelle and 30 % mohair (making it a semi synthetic yarn; not as bad as I remembered it...). The gray yarn could be Hifa 2 from Hillesvåg. This is a 100 % wool of superb quality. I lightly brushed the tip of the tail and the head of the fox on the scarf to make this yarn as fluffy as the other. I hope the one year old recipient will be happy with her foxes :o)

Ingen kommentarer: